Verzasca

m
Linia 30: Linia 30:

| nazwa=Środkowa Verzasca

| początek=na prawym brzegu, poniżej mostu drogowego poniżej Brione. Powyżej widać z mostu kataraktę (niespływalną?) z gigantycznym spadkiem

| koniec=na lewym brzegu na ''Slajdzie Lucyfera'' w Lavertezzo, ewentualnie można skończyć nieco wcześniej, za ''Hexenritt'' (gdyż ze ''Slajdu Lucyfera'' jest utrudnione wyjście do drogi - ogrodzenia). Przy drodze bezpłatna (prywatna?) zatoczka i ścieżka widokowa do Slajdu Lucyfera.
| koniec=na lewym brzegu za slajdem ''Hexenritt'', lub nieco niżej, na ''Slajdzie Lucyfera'' w Lavertezzo (ze ''Slajdu Lucyfera'' jest utrudnione wyjście do drogi - ogrodzenia). Przy drodze bezpłatna (prywatna?) zatoczka i ścieżka widokowa do Slajdu Lucyfera.
| trudność= [[WW 4]] (5)
| trudność= [[WW 4]] (5-)

| spadek=20 ‰

| długość=5 km
| długość=5-6 km

| czas=2.5 h

| aktualizacja=2015
| aktualizacja=2016

}}

}}

Od początku duży spadek, charakter [[boulder garden]], ciekawie nawet przy LW. Większość miejsc widać z [[kajak]]a. Generalnie warto obejrzeć następujące miejsca:

* nie daleko za startem zblokowana katarakta - można płynąć po prawej (2 niewysokie [[drop]]y, uwaga na [[syfon]] pomiędzy nimi) lub po lewej (big water, przy 20 cms bez większych [[odwój|odwojów]]),
* niedaleko za startem zblokowana katarakta - można płynąć po prawej (2 niewysokie [[drop]]y, uwaga na niewielki [[syfon]] pomiędzy nimi) lub po lewej (big water, przy 20 cms bez większych [[odwój|odwojów]]),

* długa katarakta [[WW 4]] po prawej stronie rzeki (oglądać/obnosić z prawej). Na końcu należy płynąć do lewej ze względu na możliwość sklinowania po prawej,

Linia 45: Linia 45:

</galleryHorizontal>

* [[drop]] ok. 1-1.5 m, a potem kolejny podobny [[drop]] z dużym [[odwój|odwojem]] i bardzo mocno podmytą skałą po prawej stronie,
* [[drop]] ok. 1-1.5 m, a potem kolejny podobny [[drop]] z dużym [[odwój|odwojem]] i bardzo mocno podmytą skałą po prawej stronie. Za pierwszym [[drop]]em można płynąć do lewej – nieco łatwiej.
* ''Hexenritt'' - długi [[slajd]]. Na slajdzie znajdują się 2 [[odwój|odwoje]] i trzeci na końcu. Na końcu po lewej stronie duży głaz, pod którym dawniej był [[syfon]].
* ''Hexenritt'' - długi [[slajd]]. Na slajdzie znajduje się [[odwój]] i drugi na końcu (po prawej wyraźny język). Na końcu po lewej stronie duży głaz, pod którym dawniej był [[syfon]].

Linia 73: Linia 73:

warto sobie zarezerwować kilka godzin czasu.

Woda na odcinku znajduje się dość długo, gdyż do jego płynięcia wystarcza nawet 5 cms.
Woda na odcinku znajduje się dość długo, gdyż do jego płynięcia wystarcza nawet 4-6 cms.

(pierwsze dwa miejsca opisane przy Środkowej Verzasce)
* Powyżej ''Slajdu Lucyfera'' – ''new portage drop'' – miejsce [[WW 6]] po lewej stronie. Do ok. 2005 r. był to czysty drop, ok. 2m, ale potem się coś zawaliło i zrobił się [[odwój]] wciągający pod [[podmytka|podmytkę]]. [[obnoska|Obnosić]] prawym brzegiem.

* pierwsze miejsce za startem - dwa dropy, za drugim po prawej stronie mocno podmyta skała,
* Slajd Lucyfera - jedno z ciekawszych miejsc na odcinku. Można obnieść prawym brzegiem.

* następnie ''Hexenritt'' - długi slajd, na końcu po lewej wielki głaz (dawniej był pod nim [[syfon]]) i po lewej mocny odwój. Uwaga: w połowie [[slajd]]u też jest odwój,

* dalej ''new portage rapid'' - miejsce WW 6 po lewej stronie. Do ok. 2005 r. był to czysty [[drop]], ok. 2m, ale potem się coś zawaliło i zrobił się [[odwój]] wciągający pod [[podmytka|podmytkę]]. Obnosić prawym brzegiem,

Linia 91: Linia 85:

</galleryHorizontal>

* Wodospad [[WW 6]], po prawej stronie pod wodospadem "jaskinia" wymyta przez wodę. Obnoska lewym brzegiem i zejście [[Seal launch]] na ''Ślimaka'',
* Wodospad [[WW 6]], po prawej stronie pod wodospadem "jaskinia" wymyta przez wodę. [[Obnoska]] lewym brzegiem i zejście [[Seal launch]] na ''Ślimaka''.

</galleryHorizontal>

* ''Ślimak'' - skręcony [[slajd]], wyglądający gorzej niż jest w rzeczywistości. Należy płynąć mocno z lewej przy samej ścianie, potem może wbijać pod wodę i wyrzucać kilka metrów dalej (przy idealnym napłynięciu przechodzi się górą). Uwaga na wiosło, gdyż jest dość wąsko.

Linia 106: Linia 100:

</galleryVertical>

* następnie po lewej stronie dwa [[slajd]]y, pomiędzy którymi jest dość mocny [[odwój]] i ryzyko wciągnięcia pod [[podmytka|podmytą skałę]] - warto zaasekurować. Przy niższej wodzie można płynąć po prawej, obok wielkiej [[podmyta skała|podmytej skały]],
* Następnie po lewej stronie dwa [[slajd]]y, pomiędzy którymi jest dość mocny [[odwój]] i ryzyko wciągnięcia pod [[podmytka|podmytą skałę]] - warto zaasekurować. Można płynąć środkiem po prawej stronie, obok wielkiej [[podmytka|podmytej skały]].

* katarakta z dużym [[syfon]]em, obok którego się przepływa - można [[obnoska|obnieść]] lewą (przy LW może być w ogóle niespływalna),
* Katarakta z dużym [[syfon]]em, obok którego się przepływa - można [[obnoska|obnieść]] lewą (przy LW może być w ogóle niespływalna). [[Syfon]] przy MW jest słabo widoczny - jest po wielką, prostokątną skałą, która jest po lewej stronie drogi płynięcia.

* most romański (Ponte dei Salti) - standardowy początek odcinka. Od tego miejsca trudniej,
* Most romański (''Ponte dei Salti''). Od tego miejsca trudniej,

* [[Slajd]] w Lavertezzo, można go płynąć po prawej i lewej stronie, w zależności od stanu wody i umiejętności,

* [[slajd]] w Lavertezzo,

</galleryHorizontal>

* za zakrętem w lewo dwa długie, równoległe kanały - należy płynąć prawym (pod koniec drugiego po lewej [[podmyta skała]]), ale w połowie mocno ciągnie do lewego,
* Za zakrętem w lewo dwa długie, równoległe kanały - należy płynąć prawym (pod koniec drugiego po lewej [[podmyta skała]]), ale w połowie mocno ciągnie do lewego,

* ujście Pincascia do Verzasca,
* Ujście Pincascia do Verzasca,

* długa [[katarakta]] [[WW 4]],

* duży [[drop]] obok wielkiego głazu, pod którym zrobił się [[syfon]] (ok. 2008 roku). Można płynąć całkiem z lewej, po [[slajd]]zie,

* Następnie po lewej stronie ''Husarenritt'', miejsce [[WW 6]]. [[Obnoska]] prawym brzegiem (najlepiej wyjść do góry aż do mostku),
* Długa [[katarakta]] [[WW 4]],

* ''Husarenritt'', miejsce [[WW 6]] - [[slajd]], za którym duża część rzeki wpada pod [[podmytka|podmytą skałę]] po lewej stronie. [[Obnoska]] prawym brzegiem, po skałach kanionu – do miejsca gdzie jest zielona woda,

* Następnie spora [[katarakta]], zaczynająca się dużym [[drop]]em i kończąca się kolejnym. Pomiędzy nimi rzeka po lewej wpada pod [[podmyta skała|podmytą skałę]] - trzeba płynąć środkiem!

Linia 155: Linia 150:

* Dolna Verzasca:

** LW: 4 m<sup>3</sup>/s
** LW: 4-6 m<sup>3</sup>/s

** MW: 10 m<sup>3</sup>/s

** HW: 20 m<sup>3</sup>/s (lokalesi pływają też przy wyższych stanach)

Wersja z 19:28, 17 kwi 2016

Dopływy

??

Ujście do Lago Maggiore
Verzasca to jeden z największych klasyków regionu Ticino. Uchodzi do jeziora Lago Maggiore. Znajdują się na niej trzy odcinki, diametralnie różniące się trudnością i pływalne przy różnych stanach wody.

W 2015 widać wysiłki lokalnych władz do komercjalizacji doliny - większość parkingów jest płatnych (10 CHF za dzień, aczkolwiek automaty nie zawsze działają). W niektórych miejscach da się znaleźć nieoznakowane zatoczki do parkowania, z których często korzystają kajakarze.

Spis treści

Odcinki rzeki

Górna Verzasca

brak opisu odcinka

Odcinek pływalny tylko przy wysokich stanach wody.

Środkowa Verzasca

Od początku duży spadek, charakter boulder garden, ciekawie nawet przy LW. Większość miejsc widać z kajaka. Generalnie warto obejrzeć następujące miejsca:

Dalej new portage drop i Slajd Lucyfera (opisane przy odcinku dolnym).

Pomiędzy wyżej opisanymi kataraktami dropy do 2 m.

Uwaga: syfony.

Dolna Verzasca

Odcinek będący największym klasykiem regionu. Jest on trudny, natomiast w każdym miejscu można wysiąść z kajaka i obejrzeć/zaasekurować/obnieść dane miejsce. Na pierwsze spłynięcie warto sobie zarezerwować kilka godzin czasu.

Warto także rzucić okiem na głęboki, niespływalny kanion poniżej zapory - robi wrażenie.

Pegel

Otwórz pełną stronę ze wskazaniami pegla: http://bystrzegauges.appspot.com

Pegel jest dostępny on-line: http://www.rivermap.ch/mobile/Tessin.html oraz http://www.hydrodaten.admin.ch/en/2605.html

Wskazania:

Zdjęcia i filmy

Współrzędne GPS

Mapa

Otwórz pełne Mapy Bystrza

Zobacz także

Linki zewnętrzne

Empty stub.png Ten artykuł należałoby zilustrować krótkim filmem. Jeśli posiadasz taki, dodaj go.
Empty stub.png W tym opisie brakuje współrzędnych GPS. Jeśli je posiadasz, dodaj sekcję Współrzędne GPS